Hvorfor skal du have et digitalt kasseapparat?
Folketinget og SKAT har indført en række lovkrav som blandt andet skal minimere sort arbejdskraft, det betyder at dit kassesystem skal leve op til en række nye lovkrav. Hvis dit eksisterende kassesystem ikke lever op til regeringens nye lovkrav i 2024, skal du som butiksejer selv være opmærksom på at dit kassesystem skal opdateres eller udskiftes.
Hvem skal have et nyt digitalt kasseapparat?
Et flertal i folketinget og SKAT har indført at en række brancher skal pålægges et digitalt kasseapparat. Dette drejer sig om virksomheder som omsætter for mere end 50.000 kr. og mindre end 10 mio. kr. SKAT er allerede nu ude og tage kontrol, de virksomheder som har rod i regnskabet, kan allerede nu blive pålagt 2024 reglerne indenfor 3 måneder.
Restauranter, Cafeer, Kaffebarer mv.
Pizzeriaer, Grillbarer mv.
Købmænd, Døgnkiosker.
Ved køb af nyt kasseapparat skal du være sikker på at det nye system lever op til alle nye lovkrav 1. januar 2024.
SKAT har udarbejdet en kravspecifikation under digitale salgsregistreringssystemer §63, nedenfor er et udpluk af de nye regler.
- Kasseapparatet skal kunne producere en fil direkte fra den elektroniske journal i SAF-T format.
- Den elektroniske journal fil skal gemmes i 12 mdr. og skal kunne sendes eller udleveres digitalt ved kontrol besøg.
- I det daglige brug skal hver tjener/ekspedient logge ind i kasseapparatet hver gang et køb skal registreres.
- Kasseapparatet, der er beregnet til at blive benyttet af flere sælgere, skal kunne registrere transaktioner og totaler separat for hver sælger, herunder salgets størrelse samt type betalingsmiddel.
- Kasseapparatet skal kunne registrere særskilte totaler for de anvendte betalingsmidler, dvs. totaler for henholdsvis kontantbetaling, betaling med kort og mobilbetaling m.v.
- Sidst på dagen skal pengeskuffen optælles med stk. antal mønter og seddel af hver type.
- Kasseapparatet skal kunne danne en rapport med dagens omsætning der, efter registrering i den elektroniske journal, nulstiller salgstællerne m.v. (en Z-rapport).
- Det digitale kasseapparat må ikke kunne sammenkobles eller integreres med software eller hardware, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger i den elektroniske journal.
- Det digitale kasseapparat må ikke indeholde funktioner, der gør det muligt at tilføje, redigere eller slette oplysninger.
- Den elektroniske journal skal indeholde de oplysninger, som også skal fremgå på den forenklet faktura/kassebon til kunden.
– Tidspunktet for købets start og afslutning/afbrydelse.
– Et fortløbende transaktionsnummer, som skal være unikt for den erhvervsdrivende (pr. cvr-nummer)
– Den anvendte betalingsmetode.
– Serienummeret på det digitale kasseapparat.
Hvorfor du skal vælge Vectron til dit digitale kasseapparat
Med et Vectron kasseapparat er du sikker på at leve op til alle nye lovkrav. Vectron findes i over 30 lande og har et meget stort udviklings team, som er din sikkerhed for et veludviklet kasseapparat, som følger med tiden. Alle de nye danske 2024 lovkrav har derfor været en del af vores system i mange år. Hos Vectron POS støtter vi op omkring lovgivningen om digitale kasseapparater.
Lad os hjælpe dig med dit nye POS system
Vi sidder klar til at hjælpe, ring nu på 3672 8510 eller udfyld kontaktformularen.